Bekijk onze webinar over de Uniforme Voorwaarden Horeca

Bekijk hier de nieuwe Uniforme Voorwaarden Horeca.

Veelgestelde vragen

Onderstaande vragen hebben we beantwoord tijdens de webinar.

  1. Geldt de wijziging van de annuleringsbepalingen ook voor een zgn. non-refundable reservering voor een kamer waarbij de gast kiest voor een lagere prijs in ruil voor het niet meer kunnen annuleren?
    Nee, wanneer het gaat om logies (kamerverhuur) kun je de annuleringsstaffel toepassen. De wijziging in de annuleringsbepalingen ziet dus niet op logies en zakelijke gasten.
  2. Wat gebeurt er als logies gecombineerd word met een evenement, dus kamers en bruiloft bijvoorbeeld. Mag de staffel dan alleen op kamers of op gehele reserveringswaarde toegepast worden?
    Je mag de annuleringsstaffel in dit geval alleen toepassen op het logiesgedeelte van de reservering en niet op de gehele reserveringswaarde. Voor de bruiloft kun je de aantoonbaar gemaakte kosten, het redelijk loon en de zaalhuur in rekening brengen bij de gast.
  3. Hoe kan je het regime van zaalhuur gebruiken als je niet werkt met zaalhuur, maar met omzetgarantie?
    Indien een omzetgarantie is afgegeven in de horecaovereenkomst, is de zakelijke klant in alle gevallen verplicht tenminste het in de omzetgarantie bepaalde bedrag aan het horecabedrijf te betalen. Je kunt omzetgarantie/omzetderving niet meer in rekening brengen bij een annulering van een overeenkomst met een particuliere gast. In dat geval geldt dat je, wanneer je voor de zaalhuur een aparte huurovereenkomst hebt gesloten met de particuliere gast, je bij annulering de annuleringsstaffel uit artikel 14.3.4 van de UVH toepassen.
  4. Wie of wat is een particuliere gast? Is een groep anders?
    Een particuliere gast is een gast die niet handelt uit naam van beroep of bedrijf. Dit kan ook een groep zijn.
  5. Welke veranderingen zijn er bij annuleringen voor zakelijke overeenkomsten?
    Hiervoor zijn geen veranderingen voor wat betreft de annuleringsbepalingen. Op zakelijke overeenkomst mag je de annuleringsstaffel nog steeds toepassen.
  6. Zijn deze annuleringsvoorwaarden alleen van toepassing op een volledige annulering van een partij (zakelijk of particulier) of ook bij het in mindering brengen van het aantal gasten?
    Ook bij het in mindering brengen van gasten kunnen de annuleringsvoorwaarden gelden. Zie artikel 13.1.5 UVH voor zakelijke overeenkomsten en artikel 14.2.2 UVH voor particuliere overeenkomsten.
  7. Kun je voor de toekomstige overeenkomsten overstappen naar de UVH van 2024?
    Ja, je kunt in nieuwe overeenkomsten de UVH van 2024 van toepassing verklaren. Lees hier hoe je de UVH op een juiste wijze van toepassing verklaard: KHN | Uniforme Voorwaarden Horeca Nederlands
  8. In reeds gesloten overeenkomst heb ik een oude versie van de UVH van toepassing verklaard, welke versie moet ik nu gebruiken?
    Je gebruikt de versie die jij van toepassing hebt verklaard in de overeenkomst met de gast, ook als dit een oudere versie betreft. Let wel op dat je de annuleringsstaffel bij annulering van de overeenkomst met een particuliere gast niet meer gebruikt! (tenzij logies)
  9. Wat als een (particulier) persoon een bedrijf inschakelt om een feest te organiseren? De opdrachtgever is dan natuurlijk een bedrijf.
    Wanneer je de overeenkomst met het bedrijf die het feest organiseert sluit kun je dit zien als een zakelijke overeenkomst waardoor je bij annulering de annuleringsstaffel mag gebruiken.
  10. Hoe zit het met hotel arrangementen die op basis van half pension zijn?
    Het gaat hier om logies, hiervoor je kun je de annuleringsstaffel blijven gebruiken.
  11. Hoe zit het met no shows bij particuliere reserveringen?
    Op basis van artikel 4.11 UVH is de gast verplicht alle rekeningen te betalen wanneer deze aan hem worden gepresenteerd vanwege een no-show.
  12. Mag je bij een last minute annulering personeelskosten doorbelasten aan de annulerende gast?
    Ja, deze personele kosten kun je scharen onder het 'redelijk loon' en daarom in rekening brengen bij de annulerende gast.
  13. Ik zie veel bedrijven die werken met aanbetalingen voor een reservering. Er staat dan bij dat je bij annulering 24 uur van te voren de aanbetaling terug krijgt. Dat mag dus niet denk ik?
    Als bedrijf kun je er voor kiezen te werken met aanbetalingen. Op het moment dat een gast wil annuleren hangt het van de specifieke situatie af welke kosten je in rekening kunt brengen. Zijn de totale kosten die je in rekening kunt brengen minder dan de volledige aanbetaling dan zul je dit verschil terug moeten betalen aan de annulerende gast.
  14. Kunnen we (sport)verenigingen en stichtingen zien als zakelijke gasten?
    Zowel een (sport)vereniging als een stichting zijn rechtspersonen op grond van de wet. Ze oefenen echter niet altijd een bedrijf uit. Dat gebeurt in principe pas als ze een winstoogmerk hebben, commercieel handelen en er arbeid wordt verricht. In dat geval oefenen ze een beroep of bedrijf uit en zijn het zakelijke klanten. Hebben ze geen winstoogmerk en oefenen ze geen commerciële activiteiten uit, dan kun je ze beschouwen als particuliere klant.
  15. Wanneer je geen gebruik maakt van twee aparte overeenkomsten (overeenkomst van opdracht en zaalhuurovereenkomst) voor een particuliere reservering, kun je dan alsnog kosten verhalen?
    Ja, dat kan maar dan wordt deze ene overeenkomst gezien als overeenkomst van opdracht, ook eventuele afspraken over de zaalhuur vallen hier dan onder. Omdat je één overeenkomst gebruikt hebt kun je dus alleen de aantoonbaar gemaakte kosten en het redelijk loon door belasten. Eventuele kosten voor de zaalhuur kun je niet doorbelasten (op basis van de annuleringsstaffel) omdat je geen aparte zaalhuurovereenkomst hebt gesloten.